Kimya Bölümünde Belirlenen İyileştirmeye Açık Alanlar ve Yapılan Çalışmalar

Üniversitemiz Kalite koordinatörlüğü ile işbirliği içinde yürütülen çalışmalar kapsamında bölümümüzde üç kişilik program özdeğerlendirme takımı oluşturularak, program özdeğerlendirme raporu Temmuz 2021’de hazırlanmıştır. Sonrasında birisi üniversitemizdeki Moleküler Biyoloji ve Genetik bölümünden, diğer ikisi ise farklı üniversitelerdeki Kimya Bölümlerinden olmak üzere üç öğretim üyesi akran değerlendirme takımı olarak belirlenmiştir. Akran değerlendirme takımı ile koordineli çalışılarak kendilerine program özdeğerlendirme raporu ve talep edilmesi halinde kanıtlayıcı belgeler sunularak programa ait akran değerlendirme raporu oluşturulmuştur.

Program özdeğerlendirme raporu ve akran değerlendirme raporları Kasım 2021’de Bölüm Kurulunda görüşülerek programın güçlü yönleri ve iyileştirmeye açık yönleri ile, iyileştirme adına yapılabilecek çalışmalar belirlenmiş ve aşağıda sunulmuştur.

Programın güçlü yanları olarak aşağıdaki başlıklar tespit edilmiştir.

  • Eğitim kadrosu bakımından öğretim üyesi kademesinde deneyimli bir alt yapıya sahip olması ayrıca lisansüstü eğitim programına sahip olması,
  • Yaşanan öğrenci kaybının önüne geçerek bölümü tekrar istenilen seviyeye getirme konusunda başarılı olması
  • Çift anadal programı için iki farklı bölümle müfredat hazırlanmış olup uygulama noktasına gelinmesi
  • Mevlana değişim programı kapsamında, iki farklı ülkede kimya bölümüne ders vermesi ve eğitim danışmanlığı protokolü çerçevesinde kimya bölümü öğretim üyeleri ile Semerkand Devlet Üniversitesi arasında bilgi paylaşımı yapılması
  • Danışman başına düşen öğrenci sayısı bakımından, öğretim üyesinin öğrecilerle ilgilenebileceği ve yeterli vakit ayırabileceği kadar öğrenci verilmesi danışmanlık hizmetinin düzgün yürütülebilmesi
  • Dersler ve diğer etkinliklerdeki başarıları şeffaf, adil ve tutarlı yöntemlerle ölçülmesi, öğrenci hakkında disiplin işlemi uygulanması gibi kararlar; disiplin süreci 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği” hükümleri uyarınca yürütülüyor olması
  • Bölümün nitelikli elemanlar yetiştirmeye yönelik amaçlar güttüğü ortaya konmuştur. Program öğretim amaçları FEDEK tarafından da tarif edilen tanıma uygun amaçlar güttüğü
  • Bölümün Özgörevi açık, anlaşılır ve hedefe uygun olup, bölüm web sayfasında da ilan edildiği
  • Kimya sektöründe faaliyet gösteren kamu ve özel kurumların faaliyetleri dikkate alınarak iç ve dış paydaşların belirlendiği ve sürece dahil edildiği
  • Program eğitim amaçları ile ilgili bilgiler bölüm web sayfasında yayınlandığı
  • Program çıktılarının FEDEK çıktılarını büyük oranda içerdiği gözlemlenmiştir
  • Sürekli iyileştirmeye yönelik öğrenci anketlerinin düzenli yapılıyor oluşu ve bu anket sonuçlarının değerlendirilerek gerekli düzenlemelerin yapıldığı
  • Ölçüt 2 ve Ölçüt 3’ün FEDEK TYYÇ çıktıları, program çıktıları ve öğrenim amaçları ile uyumlu olduğu
  • Derslerin AKTS dağılımı homojen bir şekilde yapılmış olup ders izlenceleri şeffaf bir şekilde paylaşıldığı
  • Programda modüler bir öğretim planı izlendiğini ve danışmanlık faaliyetlerinin kapsamlı bir şekilde yürütüldüğü
  • Şeffaf bir şekilde ders izlencelerinin yayınlanmış olması ve orada belirtilen aşamalara bağlı olarak derslerin işlenmesi
  • Bilim eğitimi öğretim planının yaklaşık olarak %20’lik bir kısmına tekabül ettiği ve öğrencilerin bilimsel anlamda altyapı oluşturması açısından yeterli bir oran olduğu
  • Kimya programında 111 AKTS olarak uygulandığı ve bu limitin üzerinde  mesleki eğitimin öğrenciler açısından yararlı olduğu aynı zamanda mesleki eğitimin ağırlığı arttıkça öğrencilerin mesleğe adaptasyonunun artacağı
  • Öğrencilerin mezun olabilmeleri için seçmeli dersleri zorunlu olarak almaları gerekmesi ve öğrencilerin mutlaka bu kazanımlara hakim olarak mezun olmasını gerektirdiğinden seçmeli derslerden tüm öğrencilerin yararlandığını
  • Öğrencilerin deneyim kazanması açısından gönüllü staj uygulamalarının teşvik edilmesinin yararlı bir uygulama olduğu
  • Öğretim elemanı sayısının öğrenci kontenjanına oranla gayet yeterli
  • Öğretim elemanları üzere nicelik ve nitelik bakımından gayet donanımlı olduğu
  • Afyon Kocatepe Üniversitesi Öğretim Üyeliğine Yükseltilme ve Atanma Yönergesi’ni incelediğinde nitelikli çalışmalara verilen önemi ve çalışmaların homojen dağılım dengesine göre düzenlendiği
  • Öğrencilerin ders dışı etkinlikler yapabilmeleri için gerekli olan altyapının mümkün olabilecek en güzel seviyede olduğu
  • Engelliler için altyapı düzenlemesi üniversitenin her biriminde yeterli düzeyde olduğu
  • Kimya laboratuvarlarındaki güvenlik önlemlerinin de yeterli düzeyde olduğu
  • Kurum desteği ile ilgili açıklamalar ve uygulamalar program için yeterli olduğu
  • Süreçler başarılı şekilde açıklandığı ve kanıtla desteklendiği, program eğitimi için öğretim elamanlarının alanında uzman kişiler olduğu, öğrenciler için gerekli programların hazırlandığı ve program eğitim için her şey yeterli olduğu
  • Program için gerekli altyapıyı sağlamaya, bakımını yapmaya ve işletmeye yetecek parasal kaynak harcamaya ilişkin süreçler başarılı şekilde açıklandığı
  • Programa yönelik donanım ve kişisel hizmetler, teknik ve kurumsal kadrolar, program için şimdilik yeterli düzeyde olduğu
  • İş akışı uygun biçimde yürütüldüğü belirlediği ifade edilmektedir.

 

Programın geliştirmeye açık yönleri olarak aşağıdaki başlıklar tespit edildi.

  • Programın dış paydaşları ve onlarla yapılacak çalışmalar belirlenmeli.
  • Programın iç ve dış paydaşları fayda noktasında istişare toplantıları yapılarak artırılabilir. İç ve dış paydaşlarla yürütülecek bu süreç planlanmalı ve faaliyete geçirilmelidir. İç ve dış paydaşlardan alınan dönütler etkin bir şekilde eğitim planına yansıtılmalır.
  • Program Çıktılarının gözden geçirme ve düzenlenme süreci ile ilgili yapılacak faaliyetler artırılıp bu konu ile ilgili bir planlama oluşturulmalıdır.
  • Mezuniyet aşamasına gelen ve program çıktılarının hangi ölçüde sağlandığını gösteren anket çalışması içeriği oluşturulmalıdır.
  • Anlaşmalı üniversitelere giden öğrenci sayısının daha fazla olması için bu yönde öğrencilerin teşvik edilmesi
  • Danışmanlık hizmetlerinin bölüm öğretim üyelerince yapılması gerektiği,
  • Bazı seçmeli derslerin ders izlencesinde eksik bölümler olduğunun ve tamamlanması gerektiği
  • Eğitim kadrosunun öğretim elemanı noktasında desteklenmesinin gerekliliği,
  • Programdaki öğretim yöntemlerinin kısıtlı olduğunu ve Öğrenciyi temele alan öğretim yöntemleri mevcut yöntemlere ilave olarak kullanılabileceği
  • Öğretim planında zorunlu staj olması düşünülebilir fakat bunun getireceği bazı dezavantajlarında olabileceği,
  • Akademisyenler arasındaki unvan dağılımına bakıldığında genç akademisyenlerin sayısının az olduğunu ve doktor öğretim üyesi kadrosunda hiç akademisyen bulunmadığı, bu sayının artırılması bölümün dinamizmi açısından yararlı olabileceği
  • Özellikle uygulama derslerinin yürütüldüğü laboratuvarlar başta olmak üzere, öğrenci sayılarının sınıf büyüklüklerine göre fazla olduğu, en azından laboratuvar uygulamalarının gruplara ayrılarak yapılması; eğitim amaçlarına ve program çıktılarına ulaşmak için yeterli ve öğrenmeye yönelik bir atmosfer hazırlamaya yardımcı olabileceği,
  • Daha fazla sosyal aktivitenin düzenlenerek hem bölüm öğrencilerinin kendi içinde hem de diğer bölüm öğrencileriyle kaynaştırılması açısından önemli olduğu,
  • Programın yer aldığı binada sınıf ve laboratuvarlardan acil durumlarda çıkabilecekleri yangın merdiveninin eksik olduğu belirtilmektedir.

 

Yukarıda belirtilen programın güçlü yanları ve programın geliştirmeye açık yönleri Kimya Bölüm Kurulu tarafından programın geliştirmeye açık yönleri bir sonraki yıl göz önünde bulundurularak yapılacak uygulamalar ile ilgili aşağıdaki kararlar alınmıştır.

 

Programın Geliştirilmeye Açık Yönleri ile İlgili Olarak Yapılması Planlananlar

  • Programın dış ve iç paydaşları net olarak belirlenmeli ve bunlarla yapılacak çalışmalar planlanmalıdır.
  • Program çıktıları gözden geçirilmeli, gerekirse yenilenmeli ve program çıktılarının gerçekleşme düzeyi mezuniyet aşamasına gelen öğrenciler aracılığı ile belirlenmeye çalışılmalıdır. Bunun için anket, görüşme vb. yöntemler tercih edilebilir.
  • Kimya Bölümü Öğrenci Danışmanlık hizmetleri büyük oranda öğretim üyeleri tarafından yürütülmektedir. Sadece 4. Sınıfların danışmanlık hizmetleri bir asistan tarafından yürütülmekteydi. Bu nedenle 4. Sınıf danışmanlığının da bir öğretim üyesine verilmesi kararlaştırıldı.
  • Bologna bilgi paketleri ve ders izlencesinde eksiklik olan derslerin öğretim üyelerine bilgi verilerek eksikliklerin giderilmesi planlanmıştır.
  • Erasmus, Mevlana vb. programlar yardımıyla öğrenci hareketliliğine katılacak öğrenci sayısının artırılabilmesi için, uygun dönemlerde öğrencilere bilgilendirme toplantısı yapılması kararlaştırıldı.
  • Müfredata zorunlu staj eklenebilmesi için gerekli çalışmaların yapılması, staj eklenmesi mümkünse bu sürecin 2022-2023 Eğitim-Öğretim yılı başına kadar tamamlanmaya çalışılması kararlaştırıldı.
  • Bölüm Eğitim-Öğretim kadrosunun güçlendirilebilmesi için yeni öğretim üyesi kadrosu tahsisi ve akademik yükseltmelerin zamanında olması için gerekli girişimlerde bulunulması,
  • Bölümde öğretim üyelerine ve öğrencilere yönelik akademik ve sosyal aktivite sayısının artırılabilmesi için bölüm öğrencilerinin Kimya ile ilişkili bir öğrenci klubü kurması konusunda yönlendirilebileceği, bir klüp oluşturulması halinde ise sosyal aktivite ve akademik toplantıların bu klüp aracılığı ile gereçekleştirilebileceği, bu nedenle gerekli çalışmaların planlanması gerektiği sonucuna varıldı.
  • Program özdeğerlendirme kapsamında kazanılan tecrübelerin geliştirilerek akrditasyona başvurulabileceği kararlaştırıldı. Bu amaçla FEDEK’e akreditasyon için başvurulmasına, akran değerlendirme ve program özdeğerlendirme sonuçlarına göre yukarıda kararlaştırılan yapılması gerekenlerin ise planlanarak FEDEK başvuru sürecinde gerçekleştirilmesine karar verildi.

 

Programın geliştirilmeye açık yönlerine ilişkin alınan kararların uygulanabilmesi için, yapılan çalışmalar aylık olarak toplanan Bölüm Kurul toplantılarında ele alınmıştır. Yapılan iyileştirme çalışmaları ve sonuçları değerlendirilerek sürekli iyileştirme çalışmaları şekillendirilmeye çalışılmıştır. Sürekli iyileştime çalışmaları kapsamında yapılan çalışmaları değerlendiren ve özetleyen Bölüm Kurulu toplantı karar tutanakları aşağıda sunulmuştur.

 

16.11. 2021 tarihli Bölüm Kurulu Toplantısı

23.11. 2021 tarihli Bölüm Kurulu Toplantısı

20.12. 2021 tarihli Bölüm Kurulu Toplantısı

 

17 Kasım 2021, Çarşamba 409 kez görüntülendi